Hawaiian Airlines od dawna polegają na boeingach 717-200 w przypadku obsługi tras między wyspami Hawajów, co czyni samolot integralną częścią codziennych operacji. Choć leciwe odrzutowce są już praktycznie reliktem lotnictwa, to idealnie sprawdzają się w lotach hawajskiego operatora ze względu na ich wydajność i niezawodność. B717 sprawdziliśmy w lotach między trzema wyspami najmłodszego z 50 amerykańskich stanów.
W przeciwieństwie do wielu innych linii lotniczych, które wycofały już boeingi 717 na rzecz nowszych typów samolotów, Hawaiian Airlines eksploatują te wąskokadłubowce znacznie dłużej niż przewidywany okres użytkowania. Boeing 717, czyli samolot z rodziny DC-9/MD-80/MD-90 – jedynym liniowiec Douglasa, którego produkcja została utrzymana po fuzji producenta z Boeingiem, odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu płynnego działania systemu podróży lotniczych na Hawajach. Geografia stanu nakazuje odbywanie częstych podróży lotniczych, ponieważ między wyspami wulkanicznego archipelagu nie funkcjonuje komunikacja morska.
Koń pociągowy
Hawaiian Airlines po raz pierwszy nabyły boeinga 717 w 2001 roku jako następcę swojej starzejącej się floty McDonnell Douglas DC-9. W tamtym czasie B717 był jednym z najnowocześniejszych samolotów krótkodystansowych, oferującym lepszą wydajność paliwową, niższe koszty konserwacji i większą niezawodność w porównaniu ze starszymi modelami. Jego dwusilnikowa konstrukcja i możliwość obsługi dużej liczby krótkich lotów sprawiły, że był idealnym wyborem dla sieci międzywyspowej Hawaiian Airlines.
Boeing 717 stał się koniem roboczym operacji Hawaiian Airlines, odpowiedzialnym za transport tysięcy pasażerów dziennie – każdego dnia samoloty realizują do 160 lotów. Linie lotnicze szybko zbudowały flotę liczącą 25 takich maszyn (obecnie jest ich 19), zapewniając rozkład lotów o wysokiej częstotliwości, z odlotami od 30 do 60 minut. Tak rozbudowany harmonogram lotów umożliwia podróżnym bezproblemowe przemieszczanie się między wyspami, niezależnie od tego, czy celem podróży jest spotkanie biznesowe, wypoczynek, czy odwiedziny rodziny.

Wąskokadłubowe samoloty zapewniają więc dostępny, szybki i niezawodny środek transportu publicznego. Połączenia lotnicze hawajskiego flagowca między „dużymi” lotniskami na wyspach – Hawaiʻi (Big Island), Oʻahu, Kauaʻi i Maui – nie są dotowane w ramach programu Essential Air Service, a subsydiami objęte są tylko loty Southern Airways Express między najmniejszymi wyspami a Honolulu i Kahului. Oferta Hawaiian Airlines jest bogata – co nie może zaskakiwać najwięcej połączeń każdego dnia przewoźnik oferuje z i do Honolulu, które jest stolicą i największym miastem amerykańskiego stanu Hawaje.
Dobry produkt
Proces rezerwacji biletów lotniczych na rejsy jest łatwy i intuicyjny. Ceny przelotów, jeśli nie ma jakiegoś wydarzania/święta, nie przekraczają 350 złotych. Boeingami 717-200 odbyłem trzy loty: z Honolulu (Oʻahu) do Lihue (Kauaʻi), z Lihue (Kauaʻi) do Kahului (Maui) i z Kahului (Maui) do Kailua-Kona (Hawaiʻi). Czwarty, zarezerwowany lot na pokładzie B717 (Kailua-Kona – Honolulu) nie doszedł do skutku, gdyż rejs został anulowany, a Hawaiian Airlines zmieniły rezerwację na inny lot, który – co jest dość niezwykłe – obsługiwał airbus A330-200.

Starzejące się boeingi 717-200, których średnia wieku to ponad 23 lata, przeszły generalną modernizację kabin w 2015 roku, więc wnętrza samolotów nie sprawiają wrażenia, że mamy do czynienia z tak starymi (zdezelowanymi) samolotami. Kabiny są skonfigurowane w układzie dwuklasowym – klasa pierwsza (de facto biznes, choć amerykańskie linie lotnicze wciąż używają określenia „first”) może pomieścić ośmiu pasażerów, podczas gdy w klasie ekonomicznej, w układzie 2-3, zainstalowano fotele dla 120 podróżnych. Przeloty między wyspami są krótkie, a maksymalny czasu lotu jest z Kailua-Kona do Honolulu – rejs nie trwa więcej niż 35 minut. W czasie każdego rejsu pasażerowie otrzymują bezpłatny napój – wodę lub sok pomarańczowo-marakujowy.

Loty, z mniejszą częstotliwością operacji, między hawajskimi wyspami oferują także od jakiegoś czasu Southwest Airlines, a operacje wykonywane są boeingami 737-800, które pionier „taniego” latania ma w swojej flocie, lecz będąc na Hawajach warto skorzystać z oferty Hawaiian Airlines, gdyż tylko hawajski przewoźnik i jeszcze Delta Air Lines oferują regularne połączenia lotnicze za pomocą boeingów 717, których produkcja zakończyła się w 2006 roku. A zajmując miejsce 23A/E można mieć jedyny w swoim rodzaju widok na skrzydło i silnik, który umieszczony jest z tyłu kadłuba samolotu.
W październiku 2024 roku ostatniego B717 wycofały linie Qantas.